Smanjeni stereotipi i predrasude djece bez oštećenja vida o djeci s oštećenjem vida te veća spremnost vršnjaka da pomognu jedni drugima, konkretni su rezultati i doprinos projekta „Neka eko ne bude daleko“ koji je provodio Hrvatski savez slijepih, a partneri su bile Elektrostrojarska škola u Varaždinu i Medicinska škola u Puli.
Upravo je Elektrostrojarska škola Varaždin u srijedu bila domaćin završne konferencije, na kojoj je predstavljen projekt sufinanciran sredstvima Ministarstva znanosti i obrazovanja. Svoja iskustva podijelili su učenici koji su sudjelovali na petodnevnom eko-kampu u Edukacijsko-rehabilitacijskom kampu za slijepe Premantura. Bila je to glavna aktivnost projekta u koji su bili uključeni mladi s oštećenjem vida u dobi između 14 i 16 godina te mladi bez oštećenja vida.
– Drago mi je što se naša škola uključuje u ovakve projekte, pa sam imala priliku naučiti i pet dana živjeti s osobama koje ne vide na isti način kao i ja. Različiti smo, ali smo isti – rekla je 15-godišnja Emilija Kukec iz Ivanca, učenica Elektrostrojarske škole, uz koju je u kampu u Premanturi bio i njezin školski kolega Žan Pavlek.
– Odlično mi je bilo na kampu. Nije mi bilo teško snaći se i komunicirati s osobama s oštećenjima vida, a stekao sam i nove prijatelje – otkrio je Žan.
Hrvatski savez slijepih je krovna organizacija koja okuplja 26 temeljnih udruga na području cijele Hrvatske, pa tako i Udrugu slijepih Varaždinske županije.
– Projekt „Neka eko ne bude daleko“ financijski nije velik, ali je od velikog značaja za naše članove i okruženje u kojem živimo. Sljepoća zadire u svaki segment života pojedinca i vrlo je težak invaliditet, često nevidljiv za okolinu. Dok vi gledate mene, ja ne vidim vas, čega često niste svjesni. Zato je ovaj projekt bio prvi korak u našem nastojanju da motiviramo videću djecu i mlade da shvate i razumiju svoje vršnjake koje ne vide, da im znaju pristupiti i nauče kako ih podržati. Svi učenici koji su sudjelovali na kampu na jednoj su razini više budući da su probali kako je živjeti pet dana u kampu s osobama oštećena vida, kako je loptati se s povezom ili pojesti sladoled s povezom. Sada bolje znaju kako podržati vršnjake koji su još ranjiviji od njih jer su lišeni vida. Sve to nas oplemenjuje i čini naš život bogatijim i sadržajnijim – istaknula je Andreja Veljača, izvršna direktorica Hrvatskog saveza slijepih, koja je zahvalila svim partnerima, posebno Elektrostrojarskoj školi, Udruzi slijepih Varaždinske županije i Varaždinskoj županiji.
Punu podršku projektu dala je i zamjenica župana Silvija Zagorec.
– U Varaždinskoj županiji uvijek radimo na tome da budemo društvo otvorenog srca i uključivo. Posebnu brigu vodimo o obrazovanju za koje izdvajamo više od 60 posto proračuna, pri čemu stvaramo „obrazovni sustav jednakih šansi“ u kojem će svaki učenik imati jednake uvjete i mogućnosti školovanja. Brigu vodimo i o tome da naši učenici steknu korisnu korisne vještine i navike, što činimo putem provođenja projekata građanskog odgoja, koje osmišljavaju i provode same škole. Uz sve to, škole same provode niz projekata, među kojima je i ovaj projekt Hrvatskog saveza slijepih. Čestitam Savezu i svim njihovim partnerima na pokretanju i uspješnom provođenju ovog lijepog i vrijednog projekta – rekla je zamjenica Silvija Zagorec.
Ravnatelj Elektrostrojarske škole Varaždin Igor Kos napomenuo je da u školi provode puno „velikih“ i „malih“ projekata, među kojima je ovaj poseban.
– Ovo je slatki i emotivan projekt, koji ima dodanu vrijednost budući da smo mi, kao i naši učenici naučili da ljude koji imaju teškoće ne žalimo, nego im se divimo. Ovo je tek početak suradnje s Hrvatskim savezom slijepim jer vjerujem da ćemo suradnju nastaviti, pri čemu ćemo mi pomagati vama, ali i vi nama. Svi ćemo se složiti da danas mnogi ljudi zdravih očiju ne vide, slijepi su za bitne stvari – istaknuo je Kos.
Dodajmo da su glavni ciljevi projekta bili unaprijediti životne vještine i promicati zdrave stilove života djece i mladih s i bez oštećenja vida kroz zabavno-rekreativne aktivnosti u prirodi, zatim promicati ravnopravnost i socijalnu uključenost, poticati kreativnost, stvaralaštvo i razvoj poduzetničkih vještina i interesa, kao i vještina i kompetencija u području tehnike kroz praktične radionice održivosti okoliša i uključive zajednice, a uz to i podučiti četiri volontera vještinama videćeg pratitelja te ih osposobiti za budući rad s djecom s oštećenjem vida.